En tur på vægten // uge 4 Body Challenge

Om at løbe mod sin egen tid…

Det er efterhånden længe siden at jeg satte et personlig mål der lød at jeg ville begynde at løbe IGEN – målet var at jeg 16 uger senere skulle kunne løbe 10 km. Da jeg startede tilbage i november efter en længere løbe pause på ca 2 år, var min fysiske form og vægt en væsentlig anden end den er i dag. Trods jeg i starten kun løb når det var mørkt og kun besøgte løbebåndet i træningscenteret, når der ingen mennesker var – så kom jeg afsted. Målet var sat – og der var kun en vej frem – nemlig at løbe. Jeg gjorde det, jeg klarede de 10 km – jeg kæmpede mig uge for uge ud på løb 3 gange om ugen – og fredag den 28 februar 2014 mestrede jeg opgaven og løb 10 km for første gang i 1000 år. Du kan læse om min tur HER – FRA INGEN FORM TIL AT LØBE 10 KILOMETER. Siden har jeg forsøgt at løbe 3 gange om ugen, har deltaget i lidt små løb og er begyndt at løbe træne med Challenge. For mig er løb FRIHED, ALENE TID, TID TIL AT TÆNKE, RO og super effektivt til slanke ben og vægttab – hvilket er grunden til jeg bliver ved. Jeg løber ikke super hurtigt – MEN jeg løber fordi jeg kan lide det, fordi det passer perfekt i mit til tider travle familie liv – hvor jeg bare kan snøre løbeskoene når det lige passer ind. Derfor har 5 kilometers løb altid været mig – det er forholdsvis hurtigt overstået, jeg når ikke at kede mig og jeg har overskud og energi til at presse mig selv.

10 km

Med hensyn til at løbe 10 km – har jeg en eller anden barriere i knolden. Når jeg tænker på at jeg skal løbe 10 km bliver jeg en smule stresset, synes det er ufattelig langt og når at fortryde 1000 gange inden start. Jeg har ingen problemer med at løbe 10 km – det er bare mine tanker der driller og jeg får inden start blæst de 10 km op til en meget længere tur end det i virkeligheden er. Faktisk så lang en tur – at jeg hver gang tænker jeg hopper fra.  Så det store spørgsmål er hvordan lærer jeg mig selv ikke at stresse over distancen på forhånd og bare nyde hele turen? Gode råd modtages gerne 🙂 Som det er nu begynder jeg først at nyde turen når de første 5 km er “overstået” og det begynder at gå “hjemad”.

20140510-071514.jpg

Når det så er sagt – så løber jeg selvfølgelig i morgen (læs i dag lørdag) – for når jeg har sat et mål, så gennemfører jeg det – BUM. Jeg har på forhånd bestemt at jeg vil forsøge at slå min tid fra den 28/2.2014 – på 1.06.29 – så jeg løber altså efter en personlige rekord i forhold til den løbeform jeg pt er i.

Hvad tror du jeg kan løbe de 10 km på?

Skal selvfølgelig nok lige give lyd når jeg er i mål 😉

Find min løbeplan for sommeren og find løbeprogrammet jeg brugte da jeg startede med at løbe – HER

// Charlotte

Du kan også finde www.fitmom.dk  på FACEBOOK – FIT-MOMBLOGLOVIN INSTAGRAM – @WWWFITMOMDK.

Vil du læse mere om kvinden bag bloggen – kan du finde det HER

 

6 kommentarer

  • Pernille

    Meget godt beskrevet – min hjerne fungerer præcis på samme måde, mht de 10 km. Jeg øver mig pt i at komme længere end 5 km til daglig. Tror at hvis jeg plejer at løbe 7-8 km så er 10 ikke langt væk

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hehe den tanke har jeg også tidligere haft og problemet er heller ikke de dagen hvorturen tilfældigvis bliver lidt længere. Problemet er som dagen i dag – har brugt hele formiddagen på at overveje om jeg skal løbe 5 km i stedet 😉

      Charlotte

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Louise

    Held og lykke idag! Er sikker på du gennemfører i god stil omkring 1 time, hvis ikke under!? 🙂
    Jeg synes altid det hjælper at løbe “langt væk”, for så er man “tvunget” til at skulle løbe hjem igen.

    Håber du får et godt løb!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mange tak Louise – målet en gang i fremtiden er en time, men skal hvis løbetræne en del mere for at nå det mål 😉 MEN SUPER FEDT DU TROR PÅ MIG – TAK <3

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg sætter mig aldrig rigtig et mål for hvor langt jeg vil løbe den på gældende dag. Nogle løbedage, har jeg dagen forinden tænkt at jeg ville løbe f.eks. 7 km.
    Men jeg er blevet bedre til at når jeg tager ud at løber, så løber jeg efter det min krop den kan. I dag havde jeg ingen planer om hvor lang min tur den skulle være, men endte med en tur på 10 km. da jeg kunne mærke det kunne jeg godt klare i dag 🙂

    Jeg ved ikke om det er et råd, men for mig virker det ikke at tænke hvor langt jeg vil løbe inden jeg tager afsted, det lader jeg kroppen bestemme 🙂

    Hilsen
    Simone
    http://www.simonehenning.dk

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Hej du 🙂 Jeg har fulgt din blog i noget tid og du gør det satme godt!! Jeg var selv en meget habil løber, inden jeg blev gravid og lange distancer var også en killer for mig! Men jeg fandt ud af at da jeg begyndte at løbe de 10-15 km distancer, så var 5-8 distancerne pludseligt meget nemmere at overskue! Jeg ved godt at det lyder helt tosset, men prøv at presse dig til en 12 km et par dage før et stort løb, for så virker 10 ikke helt så uoverskueligt.. Det er jo “kun” to km mere 😉 Held og lykke, dette har hjulpet mig ihverfald!

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

En tur på vægten // uge 4 Body Challenge