RE-POST Den bedste løbevogn

Da det pt er super vej til at løbe i og at jeg dagligt modtager en del mails vedr. mit valg af løbevogn – har jeg valgt at re-post mit indlæg om løbevogne. Jeg ELSKER min løbevogn og nyder den frihed jeg har – at jeg bare kan løbe når det passer Alba og jeg. Nyder det dejlige vejr, nyder vi kan være sammen om træningen og nyder den helt fantastiske natur.

Løbevogn

Siden jeg startede projekt Fit efter fødslen – hvor blandt et af mine mål var at løbe mindst 10 km. – har jeg været på jagt efter en løbevogn. Min plan er nemlig at forsætte med at løbe – ELSKER jo at løbe, men det ville gøre det lidt lettere hvis jeg kunne have Alba med. På den måde ville jeg også i dagtimerne kunne komme afsted.

20140129-140550.jpg

Manglende INFO

Da denne verden med babyudstyr er helt ny for mig – og specielt når det gælder løbevogne, håbede jeg på at løbe ind i en dygtig sælger der kunne hjælpe mig på vej. Desværre har det ikke været tilfældet – så tog sagen i egen hånd og kontaktede firmaet som blandt andet står for leveringen af Baby Jogger i Danmark.

Den “løbevogn” jeg troede jeg skulle have – nemlig en City Elite – er nemlig slet IKKE en løbe vogn. MEN en klapvogn med sportig udseende – HVOR SKULLE JEG VIDE DET FRA? Klapvognen er i mine øjne super smart (og også klart den Alba skal have når hun bliver større) – men efter søgen på nettet fandt jeg ud af at denne model er uegnet som løbevogn. Hvilket blandt andet skyldes det drejbare forhjul og “knæk” styret – som kan udgøre en risiko hvis man vælger at løbe med denne vogn.

Firmaet bag disse vogne tog min henvendelse alvorligt – og har virkelig været en fornøjelse  at blive vejledt af en meget dygtig Thomas 🙂

Men hvad skal man vide om en løbevogn?!?

Der er to ting man skal huske når man køber en løbevogn – og som har en væsentlig betydning for om løbevognen er godkendt til løbevogn (og ikke bare er en klapvogn).

1. Løbevognen skal have et FAST styr – styret må altså ikke kunne justeres som f.eks. på en barnevogn. Dette skyldes udlukkende sikkerhedsmæssige grunde – da et styr der kan justeres – oftes vil kunne påvirkes under løbeturen. Løber man f.eks. i skoven – vil den ujævne bund kunne påvirke fjederen i et evt. justerbare styr. Det kan i nogle tilfælde ende med – at løberen midste grebet i styret og at vognen smutter fra løberen.

2. En anden ting man skal være opmærksom på er forhjulet – jeg vil klart efter at have prøvet lidt forskelligt anbefalde at forhjulet er låst. Jeg synes at et drejbart forhjul – virker alt for ustabilt og giver unødvendig svinger i vognen. Hvis man alligevel vælger at investere i en med drejhjul – er det vigtigt at holde øje med hvor hjulet er placeret. Det må nemlig ikke at sikkerhedsmæssige hensyn være placeret under selve vognen. Hjulet skal altså være i forlængelse af løbevognen – med andre ord skal hjulet være det forreste på vognen.

Det er som udgangspunkt heller ikke meningen at barnet skal kunne ligge helt ned i en løbevogn – er dette tilfældet, er det oftes en kombivogn man har fået fat i. Om man er til det ene eller det andet er op til en selv – men det er klart at en vogn der skal kunne mange ting – OFTEST ikke er den bedste. Jeg fortrækker i hvertfald personligt en barnevogn til når Alba skal sove – og en løbevogn til når vi løber. En anden væsentlig ting der var vigtig for mig at vide var – HVORNÅR MÅ MAN BRUGE EN LØBEVOGN? Som udgangspunkt anbefaler man at man først bruger løbevognen når barnet er 6 måneder – eller når det kan sidde selv. Men igen er det op til den enkelte at vurdere – og børn udvikler sig forskelligt. Det vigtigste er at huske den sunde fornuft 🙂

Mit valg af løbevogn

Jeg har efter søgen på nettet, været i forskellige butikker, snakket med Thomas og prøvekørt et hav af vogne, fundet min favorit. Valget er faldet på F.I.T modellen fra Baby Jogger (Find mere info og se modellen HER)  – vognen er helt fantastisk at køre med. Jeg har fuld kontrol og styr på den når jeg løber – og den er i mine øjne super smart. Vogne er super nem at klappe sammen – og den har alle sikkerhedsmæssige områder i orden. Blandet andet et sikkerhedshåndtag – der skal rundt om armen mens man løber.

20140430-172910.jpg

Jeg glæder mig allerede nu til at dele min første længere tur med vognen –  som jeg håber bliver i næste uge. Jeg vil i starten af næste uge skrive om hvilket ekstra udstyr jeg har investeret i til vognen og glæder mig til jeg i fremtiden kan have Alba med når jeg løber.

Baby Jogger F.I.T – forhandles blandt andet hos Ønskebørn – du kan finde den HER – ØNSKEBØRN.

Super dejlig søndag til jer alle sammen – glæder mig til at dele mine kommende oplevelser med vognen. Glæder mig bare til at kunne løbe endnu mere i hverdagen og til at jeg kan tage lille Alba med. Hvis i kommer forbi Hedensted – og der bare er en der løber afsted med denne lækre vogn, så er det bare lille MIG 🙂

// Charlotte

Du kan også finde www.fitmom.dk  på FACEBOOK – FIT-MOMBLOGLOVIN INSTAGRAM – @WWWFITMOMDK.

Vil du læse mere om kvinden bag bloggen – kan du finde det HER

 

Nyt trænings mål // Fordi jeg kan…

Jeg har altid bare dyrket spinning, løb og styrketræning – mest fordi at det har været “nemt” for mig og jeg har kunne finde ud af det. Timer og øvelser hvor ben og arme skal gøre noget på samme tid – mens man gør det i takt med resten af salen, har aldrig sagt mig noget – nok mest fordi jeg vil være hende der laver det modsatte af alle andre. MEN det skal der simpelthen også være plads til og jeg er i denne omgang blevet en del mere “modig” i forbindelse med min træning. Måske laver jeg ikke øvelserne rigtig – men jeg prøver i hvertfald så godt jeg kan. Jeg er hoppet med på hold, hvor det er mig der er helt grøn – jeg har simpelthen akcepteret at jeg skiller mig ud og har i stedet nydt fællesskabet og lidt ekstra sved på panden.

Jeg har derfor løbende kastet mig ud i nye ting – hvilket vil jeg foresætte med. En af de ting jeg ALDRIG har kunne – er at stå på hænder. Dels fordi det ikke falder mig naturligt, dels fordi jeg ikke kan finde ud af det og dels fordi jeg skal slippe kontrollen når jeg svinger mine ben op. Men min kære crossfit træner – mener det er ligeså let som at gå – så nu er jeg gået i stå på hænder træningslejer. Mit nye trænings mål – bliver at kunne stå på hænder.

Kan du stå på hænder – eller er du også klar på min trænings udfordring?

Skærmbillede 2014-04-30 kl. 07.44.34

Jeg står rigtig nok på hænder her på billedet – men jeg har fået HJÆLP til at komme derop. Målet bliver selv at kunne komme op 🙂

// Charlotte

Du kan også finde www.fitmom.dk  på FACEBOOK – FIT-MOMBLOGLOVIN INSTAGRAM – @WWWFITMOMDK.

Vil du læse mere om kvinden bag bloggen – kan du finde det HER

Salomon Trail Tour

I lørdags løb jeg mit første Trail løb og jeg skal være ærlig at indrømme jeg ikke helt vidste hvad jeg gik ind til, da jeg tilmeldte mig. For mig handlede det bare om at prøve noget nyt og at få nogle kilometer i benene. Inden start gik mine overvejelser på om jeg skulle slå personlig rekord eller om jeg bare skulle løbe i et normalt tempo og nyde den dejlige natur.    Efter startskudet lød, fandt jeg hurtigt ud af – at mit fokus skulle være på underlaget. Jeg har tidligere løbet en del i skov og elsker det – MEN når jeg skriver skov løber man ofte på større stiger hvor underlaget er forholdsvis jævn – det var bestemt ikke tilfældet ved mit første trail i lørdags.

Valget stod mellem 9 eller 16 km og under løbet var jeg mig selv evigt taknemmelig for, at jeg IKKE havde valgt at udfordre mig selv og løbe de 16 km. Startskuddet gik til de 9 km og jeg kom godt afsted – allerede på de første 300 meter lykkes det mig at vride om på den ene fod. Måtte pænt stoppe op og mærke efter hvor slemt det var – da alle de andre løbere havde overhalet mig, tog jeg en beslutning om at det simpelthen skulle være løgn – jeg ville gennemføre løbet. Så jeg satte igang igen og mit første mål blev at overhale nogle af de andre igen. Turens underlag var små (læs MEGET små) spor, vandhuller, marker og en masse bakker – i starten brugte jeg energi på at undvige de mange mudder huller, men den kamp tabte jeg. I mit forsøg på bare at løbe lidt hurtigt, var det meget bedre med det lige vej og så måtte mudder være mudder. Resultatet blev en total mudret mig – med mudder langt op af mine ben og et par møj beskidte sko.

Oplevelsen var helt fantastisk, super sjov, anderledes og en kæmpe udfordring og jeg har bestemt ikke løbet mit sidste trail løb. Du kan læse meget mere om Salomon trail løb HER og evt tilmelde dig de kommende løb – hvis du også er frisk på en udfordring.

Har du prøvet at løbe trail løb?

20140429-080728.jpg

20140429-080741.jpg

20140429-081238.jpg

Se hvilke løb jeg ellers skal løbe i løbet af sommeren HER – mit løbeprogram fra 0 til 10 km på 16 uger findes også på denne side.

// Charlotte

Du kan også finde www.fitmom.dk  på FACEBOOK – FIT-MOMBLOGLOVIN INSTAGRAM – @WWWFITMOMDK.

Vil du læse mere om kvinden bag bloggen – kan du finde det HER

// I super form // Uge 3 – trænings opdatering

Denne uges træning startede i mandags med WALK IT – som jeg aldrig tidligere havde prøvet. Walk it foregår på et specialudviklede gå-bånd og det lykkes mig at give den MAX GAS til trods for jeg kom direkte fra en spinningstime. Træningen var super hårdt, virkelig fed, anderledes og jeg kom virkelig til at svede – er en form for træning jeg vil til at gøre meget mere i. I desværre ikke alle steder man kan gå til Walk it – men er heldigvis for mig en mulighed i Lido Fitness – hvor jeg pt tilbringer en del tid i forbindelse med Body Challenge.

Har du prøvet Walk it?

Denne uges træning

Mandag; Undervise i spinning – fælles træning med Challenge (Walk it)

Tirsdag: Løb 5,9 km

Onsdag: Hviledag

Torsdag; Undervise i spinning / styrketræning med Challenge

Fredag: Styrketræning

Lørdag: Løb 9 km (Salomon trail løb – læs mere HER )

Søndag: Undervise i spinning / Løbe træning med Challenge

Lørdag løb jeg 9 km i SKOV, vandhuller, mudder og på marker – virkelig et super fedt løb, som der i morgen vil komme et indlæg om her på bloggen. Havde planlagt at slå personlig rekord – men jeg blev meget klogere – bare at komme igennem løbet uden at vride om var en kamp. Men jeg gjorde det – og du kan læse meget mere i morgen.

Mit mål er at træne 5-6 dage om ugen og holde 1-2 hviledage hver uge – planen er at mine hviledag skal placeres om onsdagen og/eller om fredagen. Disse dage skal der bare slappes helt af og jeg skal nyde hvor meget gas jeg har givet den de andre dage. Grunden til at jeg vælger at fastlægge dagene, er så jeg kan se frem til disse dage når kroppen er total smadret efter hård træning.

20140428-084550.jpg

En super dejlig uge med max gas med træningen – er virkelig en fornøjelse og nyder virkelig det ekstra energi jeg for af at træne. Nyder at solen er fremme – giver mig endnu mere lyst til at løbe, super dejligt at jeg trods alt andet træning kan få tid til at løbe også.

Fik du ikke set denne uges Før/efter billeder – og læst ugens resultat på vægten – kan du finde det her:

Før/efter bileder uge 24

En tur på vægten – uge 2 Challenge

// Charlotte

Du kan også finde www.fitmom.dk  på FACEBOOK – FIT-MOMBLOGLOVIN INSTAGRAM – @WWWFITMOMDK.

Vil du læse mere om kvinden bag bloggen – kan du finde det HER

 

Før/efter billeder uge 24

Er i fuld gang med for alvor at tage styringen i mit liv og jagter super formen. Endnu en uge er gået med Body Challenge og formen bliver bare bedre og bedre – fik du ikke læst mit indlæg i fredags med denne uges vejning – kan du finde det HER. Er så fedt at vægten for alvor begynder at gå ned igen – endnu bedre er at jeg taber rent fedt og bygger muskler på min krop. Jeg har MAX skrald på min træning og kan virkelig mærke en forskel – har sat mig et nyt personlig trænings mål, som jeg vil dele med jer i løbet af næste uge.

Denne uges før/efter billeder

20140426-221559.jpg

20140426-221606.jpg

20140426-221612.jpg

Har du ikke set de tidligere Før/efter billeder – kan du finde dem HER.

Kort om Body Challenge

Forløbet varer i 12 uger hvor målet er at komme i sit livs form – det vil sige der ved opstart forventes en forholdsvis god grundform og at man er klar til at give den GAS uden 1000 dårlige undskyldninger. Der udarbejdes en kostplan til hver deltager alt efter hvad ens mål er – du kan læse meget mere om min kostplan HER. Tre gange om ugen er der obligatorisk træning – som består af styrketræning, fællles træning (kan være alt) og løb om søndagen. Derudover får vi løbende kyndig hjælp, vejledning og et los i bagdelen efter behov 😉 Et super fedt forløb som jeg inden fertilitets behandling tidligere har været på – målet er at komme tilbage i super form.

Jeg har desuden opsat følgende 3 mål for forløbet:

At tabe 10 kg

At løbe 5 km under 29 minutter

At min krop bliver mere fast

Super dejlig dag til dig

// Charlotte

Du kan også finde www.fitmom.dk  på FACEBOOK – FIT-MOMBLOGLOVIN INSTAGRAM – @WWWFITMOMDK.

Vil du læse mere om kvinden bag bloggen – kan du finde det HER

Older posts